Hvad er motorik?
Vores motorik er vores bevægelser og potentiale for bevægelse og dermed også grundlaget for trivsel...hele livet!
Ordet motorik kommer fra det latinske ord ’motor’ og betegner bevægelse. Men motorik er meget mere end bevægelse. Det handler også i høj grad om sanser og sansernes indbyrdes samspil. I A-Sport tænker vi motorik og udvikling i bred forstand. Området omhandler alt, hvad der har med bevægelse at gøre, og hvordan vi stimulerer børns evne til at sanse. Ikke mindst er evnen til at omdanne disse sanseindtryk til information så afgørende, fordi den kan bruges bevidst/ ubevidst af barnet til handlinger og oplevelser hver dag.
Vores motorik har afgørende indflydelse på, hvordan og hvor godt vi lykkes med det, vi gør, og som det allervigtigste, hvordan vi oplever os selv i det, vi deltager i.
På den måde tænker vi motorik i bred forstand og også bredere end motorisk kompetence. De motoriske dygtigheder og færdigheder er dog den del, vi som undervisere, pædagoger og lærere direkte kan understøtte, stilladsere og skabe et godt miljø for. Vi må kunne se, hvordan bevægelserne udføres og med hvilken kvalitet barnet bevæger sig med, for at inspirere til næste trin. Når det er sagt, er det betydningsfuld at huske på, at motorik udvikler sig i og med kroppen og livet. Motorikken er en resultat af læring, kroppens udvikling og vore sansers funktionsevne.
Det barn/den person, der er i besiddelse af en god motorik og sikker bevægelsesfundament har handlemuligheder, og frigiver energi til den lange liste af værdifulde kompetencer i dagligdagens gøremål fx. bære poser, cykle, kunne lege, dyrke sport, lære og opleve verden i bevægelse. Opsamlende kan vi slå fast, at sansemotorikken har betydning for både
ydeevne, læringsevne og velbefindende.